10 tips til å holde vekten i jula

10 tips til å holde vekten i jula

Det er selvsagt viktigere hva du spiser mellom nyttår og jul enn mellom jul og nyttår. Hvis du i tillegg prøver disse små, enkle grepene vil du sannsynligvis oppleve stabil vekt og blodsukker gjennom hele julen. Maten smaker like godt!

Gode råd  gjennom julens lunsjer, middager og kaffeselskap:

1) Hold en jevn måltidsrytme!

Spis regelmessig og hopp ikke over de faste hovedmåltidene selv om det er ferie- og høytid. Et jevnt inntak av mat sørger for stabil energi gjennom dagen. Suget etter søtt blir mindre når du får i deg mat med jevne mellomrom.

2) Ikke stress (mer enn du må…)

Stress er en kjent trigger for økt søtbehov. Ta en pust i bakken iblant og øk fokus på stressmestring når julemaset står på som verst!

3) Spis nok til de faste måltidene!

Ikke sult deg på forhånd selv om du skal i juleselskap eller spise treretters middag på kvelden!

4) Velg mat som metter!

Forsyn deg godt av fisk, kjøtt (proteiner), grønnsaker og grove kornvarer (fiber og mikronæringsstoffer). Husk at matvarer som er rike på fiber og proteiner metter bra uten å gi overskudd av kalorier og kan også bidra til mindre søtsug utover dagen. Vil du spise magert er det lurt å heller velge rene kjøttkaker og magre pølsevarianter fremfor medisterkaker og de vanlige pølsvariantene. Av samme grunn er sjysaus et bedre valg enn ribbefett.

5) Smak på desserten og julebaksten, men…

Det er forskjell på å spise én kakebit og å spise seg mett på kaker. De søte godbitene trenger kanskje ikke å bli viet størst plass i magen! Når du først koser deg med kake eller sjokolade, la den vare lenge og nyt den.

(tipsene fortsetter under bildet!)

juletre

6) Bruk lang tid på å spise, det gir ofte større nytelse!

Skal du spise eller nyte? Klarer du å spise langsomt og nyte det du spiser kan det utgjøre stor forskjell!

7) Har du muligheten for å påvirke hva som blir servert?

Velg helst kaker basert på nøtter og mørk sjokolade, eller ta frisk frukt fremfor hvetebakst og sukkerbrød – det er sunnere og gir et jevnere blodsukker.

8) Prøv alternativ snacks og godteri!

Har du for eksempel forsøkt mørk sjokolade, mandler og nøtter, tørkede aprikoser eller svisker, grønnsaker og dipp, olivener, frisk frukt eller bær osv.

9) Drikk alkohol med måte!

Velg heller tørr vin eller øl til maten fremfor søte likører eller sukkerholdige drinker. Om du trenger blandevann kan faktisk lettbrus fungere like fint som sukkerholdige varianter.

10) Hold mosjonsnivået oppe!

Du trenger ikke legge ut på lange joggeturer, men litt hverdagsaktivitet og noen småturer utendørs vil gjøre underverker for både ditt fysiske og psykiske velvære!

 

Å takle julestria

Du takler julestresset bedre om du fortsetter med gode måltidsrytmer, treningsrutiner, og daglige aktiviteter som er bra for deg i desember. Mange kutter ut alt og utsetter i stor stil når det nærmer seg jul. Når du er sliten er det lett å spise mer og oftere enn du egentlig trenger – og vips har du hentet de ekstra kiloene du forsøker å unngå.

 

Det er ikke lett, men…

Prøv å holde et mest mulig normalt liv i desember og gjennom  jula.  I tillegg til en god jul, får du en bra start på januar og det nye året! Kos deg i høytiden og ta godt vare på deg selv!

 

Vil du også lære om ernæring?

Les om bachelor i ernæringsfysiologi (180 sp)

Les om 30 sp med grunnleggende ernæring

 Julebordet er dekket