10 tips til stressmestring

10 tips til stressmestring

Det er vanlig å oppleve tiden før eksamen som stressende og slitsom. Overveldelsen over alle oppgaver man «burde ha» gjennomført kan føre til at man i stedet blir passiv og tiltaksløs. Dette kan stå i veien for gleden over endelig å ha forstått et vanskelig begrep eller å ha sett en ny sammenheng. Her følger 10 tips som forhåpentligvis kan gjøre eksamenstiden din litt lettere.

Hvordan roe ned under eksamensperioden?

 

  1. Lag en plan. Det å skrive ned konkret hva du skal gjøre og til hvilken tid fører gjerne til både senket stressnivå og større grad av måloppnåelse. En plan hjelper deg til å prioritere og å få oversikt.
  2. Sett realistiske mål. Arbeidet med planen vil også hjelpe deg til å innse hva som er realistisk å få til og hva du må droppe. Kanskje er ikke dette semesteret der du får inngående kunnskap om telomerenes rolle i aldringsprosessen.
  3. Belønn deg selv. Legg inn belønninger i eksamensplanen din. Å være med en venn gjør det gjerne lettere å koble helt ut. En belønning kan være: «Når jeg har lest ferdig kapittel 10 og 11 skal jeg møte Trond og ta en kaffe». Og litt sjokolade har aldri skadet noen.
  4. Ta deg pauser. Pensum blir ikke mer forståelig av at du sitter og stirrer på et begrep i timevis. Dersom du merker at hodet ikke er med – ta deg en pause! Gjør noe helt annet. Da vil du komme tilbake til lesingen med et klarere hode som er mye bedre i stand til å lære nye ting.
  5. Hjelp deg selv. Du har allerede tatt mange eksamener, og du vet nok ganske godt hva som er dine sterke og svake sider når det kommer til eksamensperioden. Finn ut én ting som du sliter med og prøv å endre på denne – i hvert fall litt. Vet du for eksempel med deg selv at du har en sterk tendens til å henge deg opp i mindre sentrale begreper? Øv deg på å la disse ligge!
  6. Ikke driv med multitasking. Vi mennesker har en svært begrenset evne til å gjøre flere ting samtidig dersom de krever bruk av samme type evner. Det å se på siste episode av Paradise hotel samtidig som du hører deg selv i fettsyrer eller tilknytningsteori, er sjelden noen god idé. Spar heller episoden til pausen du har planlagt – og nyt den til det fulle!
  7. Utsett bekymringer. Dersom du er en person som ofte blir fanget i bekymrings- og grublingstanker, kjenner du deg nok igjen i at dette kan være problematisk og lite produktivt. Sett av en 15 minutters bekymringsstund hver dag.  I dette kvarteret får du lov til å gruble og bekymre deg så mye du vil – men ikke i tiden utenfor.
  8. Få nok søvn. Søvn er essensielt for at kroppen og hodet skal virke. Kunnskap får tid til å sette seg mens man sover, og man lader samtidig opp til en ny dag. Hvor mye søvn man trenger er individuelt og varierer over tid, men som ung voksen burde man få mellom 7-9 timer med søvn hver natt.
  9. Tren. Trening er godt både for helsen og konsentrasjonen. Eksamenstiden er gjerne preget av mye stillesitting, og en treningsøkt kan gi ny energi og hjelpe deg å løse opp muskelknutene.
  10. Si nei. Eksamenstiden er en travel tid, og man kommer ikke til å få tid til å besøke bestemor hver uke. Det er greit å melde seg litt ut av hverdagens vanlige struktur og oppgaver når man har eksamenstid. Ikke ha dårlig samvittighet for dette!

Da gjenstår det bare å si: Lykke til på eksamen!

 

Hilsen psykolog og høyskolelektor Helga Fjærvoll

Relaterte innlegg