Er potet sunt?

Er potet sunt?

Poteten har vært en viktig del av det norske kostholdet i over 200 år. Den inneholder mange viktige næringsstoffer og den fortjener sin plass på tallerkenen. Men er potet sunt? Og kan vi overleve bare på potet?

Skrevet av ernæringstudent Katrine Lungård

Potetdietten

Det australske nyhetsnettstedet news.com.au, skrev i desember 2016 om Andrew Taylor som spiste bare poteter i et helt år for å få bukt med sin matavhengighet og overvekt. Han sier til nettstedet at han hadde et avhengighetsforhold til mat og siden han ikke kunne kutte ut all mat valgte han å kutte ut alt annet enn potet. Han hevder at poteten inneholder alle næringsstoffene han trenger og at det gikk helt fint å klare seg på bare potet. På potetdietten har han gått ned over 50 kilo i vekt og forteller at han sover bedre, har blitt kvitt depresjon og leddsmerter og at både kolesterol og blodtrykk har gått ned.  Du kan lese hele artikkelen her.

 

Potetens historie

På 1700-tallet kom poteten til Norge fra Sør-Amerika og den ble veldig viktig for ernæringsstatusen her til lands, spesielt under hungersnøden på 1800-tallet. Poteten som råvare inneholder mange viktige næringsstoffer, blant andre karbohydrater, fiber, proteiner og mange vitaminer og mineraler. C-vitamin var tidligere spesielt viktig, da det ikke fantes så mange kilder til dette vitaminet gjennom vinteren i Norge.

 

Dagens situasjon

I dag har vi underernæring og feilernæring side om side. Store deler av verden er i dag i hungersnød og mange barn dør hver dag av mangeltilstander. I Sør-Amerika, der poteten kom fra, bor det mange fattige mennesker. Basert på vår kunnskap om poteten er det sannsynlig at den er veldig viktig for overlevelse der.

I den vestlige del av verden lever vi i et overflodssamfunn. Dette har sine fordeler og ulemper. Når vi ikke trenger å være usikker på om vi har nok mat til oss selv og barna våre i morgen, kan vi bruke energien vår på andre ting enn overlevelse. Men overflod av usunn mat gir økende helseproblemer i form av blant annet diabetes type 2, overvekt og hjerte- og karsykdommer.

Fra 1970 og frem til i dag har forbruket av potet som råvare blitt halvert. Samtidig har mengden prosesserte poteter blitt mangedoblet. Potetgull og pommes frites står for den største økningen.  I disse produktene er det også en høy andel fett og salt som tilsettes gjennom i prosessen. Dette kan være grunnen til at Helsedirektoratet i 2010 valgte å ta poteten ut av kostrådet om «5 om dagen». Den store endringen i hvordan vi spiser poteter nå gjør det vanskelig å anbefale potet på generelt grunnlag. Helsedirektoratet er samtidig tydelig på at dette _ikke_ betyr at poteten som råvare er usunn og bør velges bort. Poteten er en kilde til mange næringsstoffer i det norske kostholdet og er å foretrekke på middagstallerkenen fremfor ris og pasta, som har et lavere næringsinnhold.

 

Kan man leve bare på potet?

Det hevdes i artikkelen at potet stort sett inneholder alle næringsstoffene man trenger, men poteten inneholder ikke, eller svært lite av flerumettede fettsyrer, de fettløselige vitaminene (A, D og E) vitamin B12, jod og selen, for å nevne noen. Andrew klarte seg et år på bare poteter, men han hadde også et stort fettlager å tære på og dermed også et lager av næringsstoffer. For å opprettholde en god helse og en kropp som fungerer godt må man inkludere flere matvarer og dermed næringsstoffer.

 

Den fantastiske menneskekroppen

Andrew hevder at han var avhengig av mat og det henger sannsynligvis sammen med at han hadde et høyt inntak av pizza, brus, godteri, kaker og iskrem. Dette er varer som er rike på blant annet sukker. Det høye sukkerinnholdet gjør at blodsukkeret får store svingninger, noe som påvirker både humør, appetitt og lysten på bestemte matvarer. Et stabilt blodsukker er nødvendig for å få det bedre både fysisk og mentalt.

Selv om Andrew hevder at han har fått det bedre rent psykologisk, hadde han nok vært mer tilfreds på lang sikt dersom han hadde byttet ut iskrem og pizza med frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter, fisk og magert kjøtt, for å nevne noen. Dette bidrar til å gi et variert, sunt og næringsrikt kosthold. Kroppen vår er helt fantastisk og den gjør en utrolig jobb for oss hver eneste dag. Et slikt kosthold hjelper kroppen til å fungere optimalt og forebygger livsstilssykdommer.

 

Poteten er god nok!

Poteten inneholder mange viktige næringsstoffer og fortjener en plass på middagstallerkenen. Vi kan ikke spise bare potet, men det er heller ikke nødvendig å ta den ut av kostholdet. Sammen med annen variert og sunn kost utgjør poteten en sunn rolle i kostholdet.

Skrevet av ernæringstudent Katrine Lungård

Les om ernæringsstudier

Relaterte innlegg