Rusfri, men feilernært

Rusfri, men feilernært

Lav selvfølelse, feilernært kropp, dårlig økonomi og mangel på kunnskap. For personer med rusproblemer står ernæringsutfordringene i kø. Vi er tre ernæringsstudenter som fikk muligheten til å bidra med kunnskap og praktiske råd til et takknemlig publikum. Vi ble møtt med stor entusiasme, og mange var svært interessert i ernæring og ønsket mer informasjon.

Skrevet av student Anne Karoline Borch (bachelor i ernæring)

 

Ernæring i rehabilitering er nedprioritert

Da Bjørknes Høyskole nylig inngikk et samarbeid med Asker Fotball, fikk vi som studerer ernæring på 3. året muligheten til å holde foredrag for to gatefotballag bestående av personer med utfordringer knyttet til rus.

Deltakerne er på vei ut av rusmiljøet. De får hjelp tilbake til et rusfritt liv, men ernæring er et nedprioritert område i rusomsorgen. Viktigheten av ernæringsarbeid på dette feltet er enorm, både i forhold til å forebygge vitamin- og mineralmangler og stor vektoppgang i rusfrie perioder, men også for å øke kunnskapen om matvarer og hvordan man kan lage seg gode, men enkle rutiner rundt mat. Mestringsfølelse er også helt sentralt i rehabiliteringen, og henger sterkt sammen med ernæring. God ernæring og matglede kan føre til bedre mestring av hverdagen, og øke både livskvalitet og motivasjonen til å fortsette i et godt spor.

 

Tilpasset foredrag med fokus på dialog

Det er forsket lite på ernæring hos personer med rusutfordringer. Vi måtte derfor «tenke ut av boksen» da vi skulle forberede oss, og vi oppsøkte personer med kjennskap til miljøet for å finne ut av hvilke utfordringer disse personene egentlig står ovenfor. Målet var at foredraget skulle ha mest mulig form som dialog og vi ville unngå pekefingerrollen, slik at vi kunne lære av hverandre. Innholdet måtte tilpasses slik at alle kunne sitte igjen med økt kunnskap og brukbare tips, uansett utfordringer.

 

Mange hindre for sunt kosthold

Både underernæring og vitamin- og mineralmangler er utbredt hos personer med rusutfordringer. De har ofte svært høyt sukkerinntak og dårlig tannhelse. For de som har klart å holde seg rusfri over en lengre periode, og er på vei ut av rusmiljøet, venter nye utfordringer. Det er en kjent problemstilling at når man fjerner noe som har vært en stor del av hverdagen over lengre tid, blir det ofte erstattet med noe annet. I dette tilfellet blir ofte rusmidler erstattet med mat. Dette kan føre til stor vektoppgang, noe som kan gå ut over både selvbilde og helse. I verste fall kan det føre til tilbakefall i rus, noe som ble poengtert av deltakerne på foredraget.
Det er flere hindre som skal overkommes for de som har utfordringer knyttet til rus. Mange har dårlige boforhold, med manglende kjøkken eller dårlige kjøkkenforhold. I tillegg til dette har de dårlig økonomi, og mat er for mange nedprioritert. Det blir lettvinte løsninger og billig mat i farta – ofte med et høyt sukkerinnhold og lav næringsverdi. For de som har diabetes er dette ekstra problematisk, og dårlig blodsukkerregulering er vanlig hos personer med både diabetes og rusutfordringer.

 

Små endringer kan gi stor helsegevinst

Det vi la mest vekt på under hele foredraget var den helsemessige gevinsten ved å gjøre små endringer i kostholdet, relatert til deres utfordringer. Vi valgte blant annet å fokusere på:

  • Den økonomiske fordelen av enkel matlaging hjemme, da de fleste deltakerne på foredraget nå har tilgang på kjøkken
  • At sunn mat må ikke være dyrt eller vanskelig å lage, og man kan spare mye ved litt planlegging
  • Hvordan et høyt sukkerinntak påvirker kroppen, og hvordan man kan bekjempe søtsuget

 

Fra McDonalds til hjemmelaget

Ved å kjøpe billige, allsidige og næringsrike råvarer med lang holdbarhet, og bruke merker som «first price», «økonomipakke» og «best pris», kan man utrolig nok sitte igjen med en fullverdig middag til 16 kr som bare tar 5-10 minutter å lage. Dette sammenlignet vi med 10-kronersburgeren til McDonalds. Her står man gjerne 15 minutter i kø, kjøper 3stk burgere for å bli mett og får veldig lite næringsstoffer igjen for pengene. Lettvint, men dyrere og mye mindre næring. Deltakerne lo godt av denne sammenligningen, og mente det var et godt poeng.

 

Fra hveteboller til havregrøt

Mange personer med rusutfordringer sverger til hveteboller fordi det er billig, lett tilgjengelig og smaker søtt. Problemet er at hveteboller er svært næringsfattige, metter dårlig og gir en høy blodsukkerstigning, noe som igjen fører til sug etter mer sukkerholdig mat. Ved å bytte ut hvetebollene med ferdig havregrøt, frukt eller grove rundstykker, vil næringsverdien øke og metthetsfølelsen vil vare lengre. I tillegg vil det føre til en lavere blodsukkerstigning. Dette var deltakerne veldig enig i, foreslo selv grove rundstykker med porsjonspakninger med leverpostei som et annet alternativ til bollene.

 

Fra Cocopops til nøkkelhull

Cornflakes og Cocopops med masse ekstra sukker på er også gjengangere. Vi foreslo å kjøpe frokostblandinger med nøkkelhullsmerket i stedet, som inneholder mindre sukker og salt, samt mer fiber enn andre frokostblandinger og å spise dem med frukt og bær som topping. Et dyrere alternativ, men helsegevinsten er høy.

«Jeg har verdensrekord i både høyt og lavtblodsukker
-det er utrolig at det har gått så bra»

 

Kostveiledning på studentklinikk

Deltakerne fikk også tilbud om individuell veiledning på studentklinikken vår, noe mange ønsket å benytte seg av. Her fikk hver enkelt oppfølging og rådgivning tilpasset deres utfordringer i hverdagen, og konkrete eksempler på hvordan de best mulig kunne legge opp dagen sin i forhold til måltider, matvarevalg og innarbeiding av enkle rutiner. Siden mange personer med rusutfordringer mangler rutiner i hverdagen, fører dette ofte til en dårlig måltidsrytme. Dette innebærer at det kan gå svært lang tid mellom hvert måltid, slik at man tilslutt blir så sulten at man «spiser alt man kommer over». Vi fikk også snakket med noen av deltakerne med diabetes, og forklart hvordan man kan påvirke blodsukkersvingninger via kosten. Selv om de alle visste viktigheten av å holde et jevnt blodsukker, var det et stort ønske om konkrete kostråd i forhold til dette. Som en person påpekte «Jeg har verdensrekord i både høyt og lavt blodsukker, det er utrolig at det har gått så bra».

Ernæringsforedrag asker fotballklubb

 

Vil du lære mer om ernæring?