Hvor mange is kan du spise?

Hvor mange is kan du spise?

Like sikkert som at solen titter frem, bladene spretter og det blir varmere i været, starter is-sesongen. Det skjer noe med oss som bor i et kaldt land når våren er her og vi finner mange anledninger til å ta en is i sola. Etter lunsj, i kaffepausen, på vei hjem fra jobb, etter jobb eller egentlig når som helst. Is er jo så godt og selvfølgelig skal vi kose oss med is! Et sunt kosthold er variert og kan inneholde alle matvarer. Også iskrem.

Vi spiser flere kilo fløteis hvert år!

Hvor mye is bør vi egentlig spise? Ifølge Norkost som er en landsomfattende undersøkelse om kosthold spiser vi nesten 3,3 kg fløteis per år. Dette tilsvarer i snitt en kroneis i uka gjennom hele året. Det er lurt  huske at en is bør betraktes som en dessert eller som godteri. Det er det kanskje mange som glemmer i sommerhalvåret. Isen kan nok ofte komme på toppen av alt det andre som spises, og da blir det fort mer energi enn kroppen trenger. Og som kjent. Spiser vi mer enn kroppen bruker over tid, vil vekten gå oppover.

Klinisk ernæringsfysiolog Ella Heyerdahl har testet årets is på TV2.no

Når størrelsen betyr noe

Størrelse og type is har betydning når du velger is. En liten is gir mindre energi enn en stor is. En saftis gir mindre energi enn en fløteis. Men så er vi ikke bare opptatt av kalorier, da!  En fløteis vil i motsetning til en saftis inneholde blant annet kalsium, jod og en rekke vitaminer, slik som andre meieriprodukter. En saftis derimot inneholder fortrinnsvis sukker og vann. Så da kan det være greit å variere.

Spis isen istedenfor yoghurten eller grillpølsa, ikke i tillegg til yoghurten eller grillpølsa.
Vil du ha is? Spis den istedenfor -ikke i tillegg til yoghurt eller grillpølse!

 

Istedenfor, ikke i tillegg til

Når du spiser en is på farten, tenk at isen kan erstatte et mellommåltid. Spis isen istedenfor yoghurten eller grillpølsa, ikke i tillegg til yoghurten eller grillpølsa. En del av isene på markedet har like mange kalorier som en liten middagsporsjon. Da sier seg i grunnen selv at energiinntaket blir høyt om du spiser en is før middag på vei hjem fra jobb.

 

Tilsatt sukker og andre sukkerarter

Som andre søtsaker, inneholder is mye sukker. Isprodusentene skiller ikke mellom tilsatt sukker og andre sukkerarter på næringsdeklarasjonen, så vi vet ikke eksakt hvor mye sukker som er tilsatt i isen. Sukkerarter inkluderer også fruktsukker og melkesukker som finnes naturlig i råvarene. Men likevel – det meste av sukkeret er tilsatt. Og de største kjeksbaserte fløteisene gir mye sukker i tillegg til mye energi. Et barn som spiser en av disse, vil faktisk overskride maksimal mengde anbefalt tilsatt sukker – fra isen alene!

 

Spis is!

Snart er det 17. mai, varmere i været og ny istid. Spis is – men som med alt annet av søtsaker – med måte!

Et sunt kosthold er variert og kan inneholde alle matvarer. Også iskrem.
Et sunt kosthold er variert og kan inneholde alle matvarer. Også iskrem.
Vil du lære mer om ernæring?

Relaterte innlegg