5 gode hverdagsråd i disse coronatider

5 gode hverdagsråd i disse coronatider

Hverdagen er i disse dager snudd på hodet. Vi oppfordres til å holde oss hjemme, treningssentre er stengt og arrangementer avlyses. Isolasjon over tid kan medføre en rekke negative konsekvenser for oss mennesker, som økt bekymring og angst. Her er noen gode tips for å håndtere Corona-hverdagen bedre fremover:

Portrett av Silje Berg, høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole
Silje Berg er psykolog og høyskolelektor ved Bjørknes høyskole.

5  råd  fra psykologen når hverdagen er snudd på hodet

  1. Hold struktur i hverdagen. På sett og vis skape sin egen hverdag med rutiner og vaner, på tross av at du ikke har en forelesning du skal rekke, eller en stedlig avtale med en venn. Kroppen er et vanedyr, derfor skaper mangel på struktur uro. Stå opp som før, ha rutiner og spis normalt – slik at døgnet blir omtrent som før og ligner på en hverdag.
  2. Unngå unødig bekymring og katastrofetenkning. Mindre planer og mer alenetid kan også gi mer tid til tenking som videre kan gi unødig bekymring og stress. Du trenger ikke spå fremtiden eller katastrofetenke – dette kan nemlig gi grobunn for en rekke tenkte problemer, fremfor ekte problemer. La helsemyndighetene ta seg av risikovurderingene for oss, det er deres aller viktigste jobb.
  3. Sosialiser deg etter forholdene. Dette er en tid hvor mange fort kan kjenne på ensomhet. Vi er heldige som opplever en slik situasjon i dagens digitale samfunn – utnytt det! Om andre ikke tar kontakt med deg kan du selv ta ansvar for egen ensomhet; du kan ringe, sende en melding eller en digital klem.
  4. Beveg deg. Bevegelse har en rekke positive helseeffekter for oss, deriblant demper det angst og bekymring, reduserer stress og påvirker humøret vårt til det positive. I en tid som dette er derfor bevegelse et supert verktøy. Treningssentrene er stengt, men mulighetene er fortsatt mange! Gå deg en tur ut med favoritt-podcasten på øret, ta deg en morgenstrekk eller utforsk universet av hjemmetreningsvideoer på nett.
  5. Følg de offentlige rådene. Vår beste måte å bistå i situasjonen er å stå sammen og fokusere på helserådene Folkehelseinstituttet deler: at vi vasker hender, ikke reiser unødig, ikke bidrar til folkemengder og holder avstand. Eller hva enn de offentlige rådene er i morgen.

Så, legg en plan for de kommende dagene og utnytt alle de digitale mulighetene 2020 gir oss. Lykke til!

 

Inspirert til å studere? Les om våre studietilbud

Relaterte innlegg