Kan jeg bli en optimist?

Kan jeg bli en optimist?

Er glasset halvfullt eller halvtomt? Du er kanskje kjent med uttrykket, som setter fokus på hvordan vi som mennesker kan se det nøyaktig samme glasset og likevel komme til motsatt konklusjon. Et halvfullt glass anses som optimistisk, hvorav halvtomt beskrives som pessimistisk. Ofte kan en tenke på seg selv som enten eller, og at dette er en uforanderlig faktor. Dette stemmer nødvendigvis ikke.

Skrevet av psykolog og høyskolektor ved Bjørknes Høyskole Silje Berg

 

Optimist er ikke noe du er eller ikke er, men noe du kan lære deg. En optimistisk holdning vil kunne gi deg en haug med positive helsefordeler og bedre velvære. Fokus på 3 sentrale tolkningsmåter har vist å ha stor effekt på hvorvidt du er optimistisk eller pessimistisk.

  1. Personlig tolkning

    Forklarer du hendelser med indre eller ytre forklaringer? Om noe dårlig skjer har pessimister en tendens til å bruke indre, personlige forklaringer: «Det var min skyld at gruppeprosjektet fikk en dårlig karaktet.» Optimister benytter seg i større grad av ytre forklaringer: «Gruppeprosjektet fikk en dårlig karakter fordi oppgaven var vanskelig og gruppen hadde lite tid til å møtes».

 

  1. Permanent tolkning

    Pessimisten som møter en utfordrende hendelse vil se det som et mønster som aldri tar slutt: «Hun ville ikke gå på date med meg – ingen vil noensinne orke å gå på date med meg.» En alternativ optimistisk tolkning vil heller være: «Hun ville ikke gå på date med meg – da fikk ikke vi mulighet til å bli kjent, men den muligheten kan jeg få med noen andre.»

 

  1. Generalisert tolkning

    Måten situasjoner generaliseres til andre områder i livet vil også kunne være ulikt hos pessimisten og optimisten. Pessimisten som fikk en dårlig karakterer på gruppeprosjektet kan videre generalisere dette negativt med tanker som «Jeg er en dårlig student, jeg er en dårlig person». Optimisten tolker heller den isolerte hendelsen i seg selv «Det var det enkelte gruppeprosjektet, det sier ikke noe om meg som venn eller kjæreste».

 

Det er likevel en forskjell mellom det å være optimist og å være naiv. Et optimistisk tankesett trenger ikke å være urealistisk. Nøkkelen vil være å finne en balanse mellom optimisme og realisme – på denne måten vil du kunne møte livets utfordringer på en mer robust og helsefremmende måte.

 

Referanser: Seligman, M. E. (2011). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. Vintage.

 

Vil du høre podcasten som handler om dette temaet? Sjekk den ut her!

 

Relaterte innlegg