Nettstudentens beste studietips

Marte Øverland er snart i mål med sin bachelorgrad på nett og har gjort seg mange erfaringer med hva som virker og ikke virker når hun skulle sjonglere nettstudier med mammarollen og familielivet for øvrig. Få med deg hennes beste studietips

Student poserer med den lille hunden sin foran husetSkrevet av bachelorstudent Marte Øverland

 

1. Les litt når anledningen byr seg.

Ha faste og strukturerte studie-økter, og så kan du lese litt her og litt der når du får tid. Les litt i Qybele når du spiser frokost eller venter på bussen. 10 minutter her og der utgjør utrolig mye tid i løpet av semesteret. Spesielt når det kommer til fagstoffet i Qybele.

 

2. Bruk fagstoffet i e-læringsplattformen til å bli eksamensklar.

Det jeg har lært etterhvert er hvor utrolig viktig fagstoffet i Qybele faktisk er. Der er knaggene man skal henge resten av pensum på, og essensen av det du skal kunne til eksamen. Stikkord derfra kan gi deg en pekepinn på hva du kan godt og hva du må lese mer på. Så jeg har begynt å lese fagstoffet i Qybele flere ganger, og bruker det veldig mye rett før eksamen.

Pensum leser jeg også flere ganger, tre ganger er målet ila semesteret.
Første gang leser jeg alt som en vanlig bok fra A-Å, andre gang skummer jeg gjennom pensumboken raskt og noterer meg det jeg ikke forstår, tredje gangen fokuserer jeg på det jeg ikke forstår. Dette semesteret blir det nok ikke tid til dette siden jeg er alene med barnet mitt mens mannen min er i Irak, det kommer sikkert til å merkes på karakteren i emnet forskningsmetode.

 

3. Få nok søvn, mosjon og spis god, sunn mat

Det er jo de åpenbare tipsene som å få nok søvn, mosjon og god mat til passende tidspunkter. Som nettstudent synes jeg det kan være vanskelig å få nok søvn, da kveldene gjerne er en rolig tid å gjøre skolearbeid på.

Ha som minimum at du skal gå en liten tur hver dag og strekk ut i minst 10 minutter. Disse rådene er spesielt viktige for nettstudenter tror jeg. Vi kan fort bli sittende mye inne i ro og det er lett å spise usunne mellommåltider. Da fungerer vi mye dårligere og danner uvaner som er vanskelige å bryte. Hvis jeg merker at hjernen fungerer dårlig og at jeg har lite energi, så spiser jeg valnøtter og banan og lager meg smoothie, og det fungerer faktisk veldig godt for raskt å få opp energinivået.

 

4. Ikke utsette noe!

Ikke utsett noen ting! Ikke husarbeid eller skolearbeid, det er bedre å gjøre pliktene først. Rydd litt før du setter deg ned med skolearbeidet slik at du får ro når du jobber. Og prøv å ikke la ting hope seg opp rundt deg, alt må gjøres før eller siden så bare gjør det nå. Belønningen kommer senere.

Oversiktsbilde over en arbeidsplass med laptop. blomster, mobil og kaffekopp i duse farger

Vil du også bli nettstudent?

Relaterte innlegg