4 tips for mindre bekymring i koronatid

4 tips for mindre bekymring i koronatid

Vi er i en helt spesiell tid, en unntakstilstand som treffer mange av oss med usikkerhet og uro. Bekymringstanker om alle mulige «hva hvis» scenarioer vil naturlig nok dukke opp hos mange av oss. Problemet med slike bekymringssaker er at de ofte er vanskelig å finne svar på, og de blir plagsomme og slitsomme over tid. Vi kan dessverre ikke velge hvilke tanker vi får, men vi kan ta grep om hva vi gjør med tankene når de først kommer.

Portrett av Silje Berg, høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole
Psykolog og høyskolelektor Silje Berg

Skrevet av psykolog og høyskolektor ved Bjørknes Høyskole Silje Berg

Ta med deg 4 tips for å gjøre bekymringen mindre plagsom:

  1. Vær bevisst dine triggere.
    Triggere er faktorer som starter bekymringen. Hyppige nyhetsmeldinger og sosiale medier overfylt av informasjon kan gjøre deg mer oppmerksom på situasjonen. Slik oppmerksomhet mater bekymringstankene. Jo mer oppmerksomhet tankene får – desto flere tanker vil kunne oppstå. Det kan derfor være nyttig å skjerme seg noe fra slike triggere.
  2. Utfordre nyttigheten av bekymringen.
    Det faller naturlig for oss å forberede oss på det som kommer, og nettopp derfor tenker mange av oss at bekymring er nyttig og kan gjøre oss bedre til å takle det som kommer. Dette stemmer nødvendigvis ikke. Når bekymringen baserer seg på ting vi ikke vet, vil det også være en umulig oppgave å forberede seg.
  3. Skill mellom hva som er mulig å gjøre noe med, og hva som er utenfor din kontroll.
    Det kan være smart å skille mellom forberedelse og bekymring. Hvordan vil du bruke informasjonen du har fått fra helsemyndighetene? Vil du vaske hendene og holde avstand, eller bekymre deg over hvordan ting kan gå galt? Det du kan gjøre noe med, gjør du noe med. Det du ikke kan gjøre noe med, overlater du til andre. I dette tilfellet helsemyndighetene.
  4. Distraher deg.
    Som student er det nok mange som kjenner seg igjen i situasjoner hvor tiden egentlig skulle gå til lesing, men plutselig forsvant tankene langt inn i en annen verden. Dette er et godt eksempel på hjernens begrensede kapasitet. Ta en pause fra bekymringene ved å fylle hodet med andre ting: ring en venn og snakk om noe helt annet enn pandemi, ta deg en løpetur eller gjør en annen aktivitet du liker.
Lære mer? Studer psykologi

Relaterte innlegg